13: Van Konstanz naar Biasca

19 augustus 2022 - Biasca, Zwitserland

18/19 augustus 2021

Met de nachttrein naar Offenburg en dan met de regionale trein naar startpunt, Konstanz. De trein had een uur vertraging en daarom ook de aansluiting gemist. Met twee uur vertraging eindelijk op pad. Heel veel zin in en ik ga 7 volle dagen lopen. De Sint Gotthard pass is het hoogtepunt van de week. Uiteindelijk met dit twee uur vertraging aan de wandel. Regen, slagregen, regen en nog meer regen. Na driehonderd meter Zwitserland ingelopen, blijft spannend, ik heb nog altijd een bekering van € 1500,- euro openstaan, is denk ik bijna verjaard😀. De hele wandeling in de stromende regen gelopen, toch was het een gave wandeling. Ik ben Zwitserland ingelopen en de komende week doorkruis ik het land.

20 augustus 2022

Het weer was veel beter en 31 kilometer gelopen. De hoogtemeter hakken er goed in😀. Ik sprak een man en toen ik vertelde dat ik onderweg weg was richting de Gotthardpass, keek hij mij aan en zei “je weet dat, dat zwaar is? en pijn doet?”. De Zwitsers vallen mij niet tegen, gisteren stopte een man en bood mij een lift aan, de eigenaresse van B&B stuurde een bericht of ze mij moest halen en bijna iedereen grote vriendelijk.

21 augustus 2022

Vandaag één van de mooiste tochten tot nu toe gemaakt. Werkelijk schitterde vergezichten en de bergen zijn een plaatje. Moest behoorlijk stuk omhoog lopen en was helemaal kapot boven. Ben tijdens de klim door zeker 15 wandelaars ingehaald🤬🤬. Grappig detail is dat ik vandaag meer wandelaars heb gezien dan alle etappes tot nu toe en dat is geen geintje. Lekker een schnitzel van € 45,- gegeten! Tijdens het gulzig na binnen werken van een biertje een kusje van een wesp op mijn tong gekregen, wesp doodstraf gegeven! Mijn kamer was de slechtste tot nu toe, oude meuk.

22 augustus 2022

Ben extra vroeg opgestaan en had als eerste de wc en badkamer te pakken😀.  Ontbijt was vanaf 08:00 uur en dat ging aan mijn neus voorbij (07:00 uur weg) de bakker had een krat broodjes en croissantjes op de stoep gezet en ik heb mijn ontbijt zelf maar verzameld😀. Het was best fris in Alpen op dit tijdstip. Vandaag 32 kilometer en twee klimmen (1000 hoogtemeters totaal) in de planning vandaag.  Ik Alpthal mijn reserve wandelschoenen een plekje in een boom geven, zo kunnen ze mooi waken over de wandelaars na mij😀. Vandaag was de mooiste wandeling van alle etappes, maar ook een hele zware. Na de eerste klim moest ik via hele steile afdaling naar beneden en over 4 kilometer twee uur gedaan! Vanaf de top van eerste klim kon ik de eindbestemming al zien (was nog 7 uur lopen😀 tijdens de tweede klim ging ik even goed stuk. Pauze en drinken en doorlopen😀😀. De uitzichten van vandaag laten zich niet eenvoudig omschrijven. Ik schrijf maar gewoon, schitterend en magisch.  Bij aankomst in dorp een biertje gedronken en daarna gezwommen in een bergmeer, ook dat was gave ervaring. Pizza gegeten en de spanning voor overmorgen neemt toe😂!

23 augustus 2022

De aanloop naar de Gotthardpass. Niet zo mooi als gisteren, maar nog steeds heel mooi. Bij aankomst in hotel bestelde ik een biertje en de dame achter de receptie vroeg mij waar ik morgen ging lopen. “du läufst über den gotthardpass? was soll ich sagen” 😀. Ontbijt was vanaf 07:00 uur, maar omdat ik zover ging lopen, mocht ik een half uur eerder ontbijten😀?

24 augustus 2022

De dag waar ik na uit heb gezien, de beklimming van de Gotthardpass. Na ontbijt broodjes gehaald bij de supermarkt en het feest kan beginnen. Het is 22 kilometer naar de top en 1200 meter hoger dan startpunt. Vanaf de eerste stap begint de stijging al. Was een gave tocht, boven een selfie gemaakt en als ik mee zou hebben gedaan met de sociale media had ik zeker wat foto’s geplaatst😂. De afdaling was zwaarder dan de stijging. Veel steiler en slechte ondergrond. Uiteindelijk 7 kilometer verder gelopen dan originele planning. Als ik dat morgen ook doe, dan haal ik Bianca en dat is handig qua vervoer. S’avonds het bekende recept, bier en eten.

25 augustus 2022

Het zit e bijna op! Naar Biasca lopen en dan met de trein naar Basel, daar wat eten en met de nachttrein terug. Heb de kortste route genomen en kon daar 5 kilometer mee afsnijden😀. Ging daardoor wel over de weg en dat loopt met auto’s die daar rijden niet altijd even lekker. Ging wel door veel dorpjes heen. In dit gedeelte van Zwitserland spreken ze Italiaans. Alles ademt de sfeer van Italië uit, kon ik mooi vast wennen aan de volgende 900 kilometer in Italië.