14: Van Bianca naar Tortona

5 oktober 2022 - Tortona, Italië

30 september 2022

Met de auto naar Arnhem en onderweg hú? De A50 na Apeldoorn afgesloten, gelukkig was ik wou tijd vertrokken en uiteindelijk de nachttrein naar Bazel net (twee minuten speling😀) gehaald. In de trein Majo even gebeld en een biertje gekocht. Tijdens schrijven lig ik op bed in de trein en ik voel mij super ontspannen.

01 oktober 2022

Ondanks dat ik een eigen cabine in de trein had heb ik niet al te best geslapen. Had tegen personeel in de trein gezegd dat ik geen ontbijt hoefde en om 05:00 uur werd ik wakker gemaakt met de vraag of het klopte dat ik geen ontbijt wou? Naja, voor de rest ging de reis tot aan startpunt in Biasca erg voorspoedig. Zwitsers zijn een echt wandelvolk, de trein van Basel naar de Alpen was helemaal afgeladen vol! En let op we hebben het over een trein die om 07:00 uur op zaterdagochtend vertrekt😀 Het venijn vandaag zat hem in de staart, hele steile  klim van dikke 300 meter. De overnachting plaats zet ik in de top drie van mijn tocht naar Rome. Was erg eenvoudig, maar de gastvrijheid was fantastisch! Zal als ik in Rome aankom kom mijn herinneringen ophalen en een top drie maken😀.

02 oktober 2022

Vroeg vertrokken en vandaag ga ik Zwitserland verlaten. De grens lag bij een meer en bij het binnenlopen van Italië kreeg ik een euforisch gevoel. Weer een enorme mijlpaal gehaald. Ik heb Zwitserland doorkruist en nu Italië lopend ontdekken.

03 oktober 2022

Een groot gedeelte  van de dag langs drukke wegen gelopen. Auto,s die vlakbij langsrazen. Oké ik ben dan weliswaar in Italië, maar deze wandeling is de minst leuke tot nu toe. Ik overnacht in een prachtig appartement. Tijdens diner vroeg iemand mij wat in de vredesnaam aan het doen was op deze verlaten plek. Vertelde van mijn tocht en vervolgens gratis eten aangeboden. Heel leuk, al verklaarden mij wel knettergek!

04 oktober

buongiorno, ecco un messaggio del tuo ospite. Cammino dai Paesi Bassi a Roma e quindi ho già avuto molti pernottamenti. Il tuo appartamento e come l'hai organizzato è il numero uno. buona giornata e magari ci vediamo la prossima volta. Henk.  (Oftewel, beste overnachtingsplek)? Wandeling was stuk beter dan gisteren. Stuk omgelopen en zo drukke wegen kunnen vermijden. De Po-vlakte barst van de muggen en ze hebben gulzig mijn zweet en bloed verorberd. In dit deel van Italië heerst een sub-tropisch klimaat. Dat klinkt mooi, maar in de praktijk betekent dat een hele luchtvochtigheid. Voelt net  zo als in Curaçao😀. 44 kilometer lopen is dan erg enthousiast😀. Hotel was niet al te best, wel lekker in dorpje gegeten. Morgen vroeg verder voor de laatste etappe van deze week.

05 oktober 2022

40 kilometer naar Tortona, de eindbestemming. In de ochtend ging lopen super, s.middags ging de zon zon schijnen en was het weer erg warm. Ja ik weet het, ik wou het zelf😀. Van Tortona met de trein naar Milaan en vervolgens naar Basel.en dan met de night yet naar huis.