15: Van Tortona naar Massa

1 april 2023 - Genua, Italië

26 maart 2023. Voor het eerst sinds oktober vorig jaar weer op pad en ik heb voor eerst naast Marjolien een meelezer van mijn reisverslag, de vader Jeroen gaat meelezen. Van Schiphol naar Genua en met de taxi naar eindpunt van de vorige keer. 24 kilometer gelopen. Ook in Italië kunnen ze het weer niet voorspellen, elke app gaf aan dat het droog zou zijn. In de stromende regen gewandeld en bij een rivier een bever gespot. Hoe mooi kan de reis beginnen😀. Pizza biertje en vroeg op bed, morgen een zware dag.

27 maart 2023. Via de wandelroute E1 de Apenijnen overgetrokken naar een voorstadje van Genua. Fantastische tocht, maar wel heel zwaar.  Naast de afstand ook 1100 hoogtemeters moeten overbruggen. Hele steile stukken over glibberige paden en rotspaadjes. Voor mijn gevoel veel zwaarder en moeilijker dan de Alpen. Helaas niet gespot, maar wel veel sporen van wolven (zie foto). Na 11 uur lopen in hotel, aangekomen, een  mega burger gegeten en groot een biertje😀.

28 maart 2023. Oei, wakker geworden met enorme spierpijn en had moeite de ontbijtzaal te halen. Natuurlijk weet ik dat je spierpijn eruit loopt, maar dit voelt niet oké. Vandaag 38 km en weer 800 rottige hoogtemeters overbrugd. Spierpijn er gelukkig uitgelopen en via Genua de kust bereikt en die ga ik tot vlakbij Rome volgen.

29 maart 2023. Goed gemutst op pad, 38 km voor de boeg en schitterde weer. Langs mooie dorpjes gelopen, deze wandeling was echt genieten. Zelfs de hoogtemeters deden minder pijn. Paar keer op terras kop koffie gedronken, is wat anders dan op een omgevallen boom een slok water te drinken😀.

30 maart 2023. 30 km en 1500! hoogtemeters geeft mijn navigatie aan. Het laatste gedeelte gaat via Cinque Terra, het hoogt punt van deze week. Maar toen kwam halverwege de man met de hamer mij met een bezoek vereren en wat voor bezoek! Hij had de grootste hamer meegebracht die hij had. Accuut pauze genomen en besloten de tocht af te breken en hotels om te boeken. Uiteindelijk het volgend dorp via een tunnel (eigenlijk afgesloten) gehaald en daardoor 200 meter minder hoeven te klimmen. Daar toch doorgelopen en uiteindelijk het einddoel gehaald. Vlak voor het einde gevallen en mijn nagel even opgewipt😩. Deze dag was de zwaarste van alle wandelingen tot nu en ik zie er op tegen morgen. Die dag gaat beginnen met een steile klim van 750 meter.

31 maart 2023. 37 km en 1000 meter klimmen. Over de eerste 4 kilometer 2,5 uur gedaan. Het uitzicht over de zee en Cingue Terre was adembenemend! Na ruig stuk door de bergen La Spezia ingelopen en sta ik op het punt Toscane binnen te lopen. tijdens afdaling bood een Italiaan mij een lift aan, heel verleidelijk, maar vriendelijk gezegd dat ik lopend naar beneden! Volgens mij dacht die beste man dat ik geestesziek was😂. Vanaf La Spezia 20 km gelopen langs de kust naar eindbestemming van de dag.  Ps de laatste 10 kilometer in de stromende regen, muziek op en doorbeuken😂.

1 april 2023. De laatste dag van deze reis. 06:00 uur de wekker gezet. Ga lopen naar Massa, 15 kilometer. Genoten van de zonsopkomst en de zeelucht. De bergen liggen definitief achter mij en de komende 360 km zal ik de kust verdervolgen, nu al heel veel zin in. Tijdens de reis paar keer aan de vader van Jeroen gedacht en het plezier wat hij heeft ervaren tijdens lopen in de bergen. Ga overigers wel even bij Jeroen navragen of zij de lift omhoog namen, of ook omhoog gingen lopen!  Nou, ik kan voorlopig geen berg meer zien, misschien praat ik er later net zo enthousiast als Wim over😀😀.