7: Van Monchau naar Blankenheim (Wald)

10 februari 2022 - Monschau, Duitsland

10 februari 2022

Van Monschau naar Einruhr (25 km) gelopen. De gehele wandeling in de regen gelopen. Echter een fantastische wandeling, veel hoogtemeters en schitterende vergezichten.Met de bus en laatste gedeelte in taxi (was sneller😀) terug naar Monschau. Monschau is een idylische plek! de Ruhr loopt dwars door dorp heen. Gegeten in leuk restaurant waar ze oma's eten serveren en dat was zeker waar, al konden ze niet helemaal aan Hanny tippen.

11 februari 2022

Van Einruhr naar Kall (29km) gelopen. Voor vertrek moest ik eerst de auto sneeuwvrij maken. Met de auto naar startpunt gereden en met de bus terug. Wandeling begon in de stromende de regen en de viel spaß van de buschauffeur leek even niet zo te zijn. Maar weer klaarde snel op en vervolgens een hele mooie wandeling gemaakt. Hoogtepunt was Vogelsang en Wollseifen. Vogelsang was van 1937 t/m 1945 een opleidingscentrum van de nazi's. Mega groot complex en je voelt de impact die het heeft gehad. Wollseifen is een dorp wat in 1946 door de Britten is geannexeerd voor legeroefeningen. 550 mensen hebben hun huis gedwongen moeten verlaten. Veel in het oude dorp is nog in tact. Ook hier voel je de waanzin van de tweede wereldoorlog. Ook vandaag veel hoogtemeters moeten overbruggen, geslapen in Blankenheim. Mega oubollig hotel. Wel lekkere cordon blue gegeten.

12 februari 2022

Van Kall naar Blankenheim wald (16km) gelopen. Eerst met de bus naar Kall en vandaar heerlijk gelopen. Was koud en boven de 400 meter sneeuw. Gisteren viel mij al iets geks op en vandaag weer. Hele dorpen worden verbouwd en veel gebouwen (in centrum) zijn dichtgetimmerd. Opeens besef ik mij dat dit de schade is van de overstromingen in de aflopen zomer. Net als de ervaring van gisteren een bizar gevoel. Deze regio is heel zwaar getroffen door de overoverstromingen. Tot slot ook niet onbelangrijk veel sporen van wild gezien tijdens de wandeling. Vanuit Blankenheim terug naar huis. vier uur rijden en verheug mij op de volgende trip!